Modelová železnice

Domácí modelová železnice

T 448.0 - stavba pojezdu z pojezdu BR290 fy. Roco

Modelová železnice HO - Hl.stránka > Stavby modelů > T448.0


Hl. údaje:
Rok výroby: 2008
Skříň: Odlitek T466.2 - Číž
Motor: Piko
Převodovka: BR290
Dvojkolí: BR290 - Roco
Typ pojezdu: kat. A2

Vzhledem k tomu, že je na kolejišti vlečka, tak se také postavila pro ni příslušná lokomotiva a to řada T448.0 - vlečková verze T466.2. Výroba tohoto pojezdu je obdobná jako u T466.2. Vzhledem k sériové výrobě tohoto modelu od firmy MTB je tato přestavba trochu méně aktuální, nicméně firma MTB nenabízí model T448.0 s adhezními bandážemi a tato přestavba tyto bandáže naopak má, takže model má o něco lepší adhezní vlastnosti, než sériový model T448.0 MTB. Odlitek T466.2 od Pavla Číže začistíme od otřepů pryskyřice a také odpilujeme horní pár světel, prolisy na kabině strojvedoucího a sněhové pluhy , které tato předloha nemá. Takto máme upraven odlitek a můžeme se pustit do stavby pojezdu. Podvozky a kardany použijeme z modelu BR 290-295 DB (OBB) Roco, motor pak z modelu ES499.1 Piko. Rám je vypilován z mosazného pásku 5x30x10mm dle obrázku. Před osazením mosazného rámu je potřeba jej upravit tak, aby se vešel do upraveného odlitku karoserie lokomotivy T448.0.
Do mosazného rámu jsou vsazeny držáky podvozků vyrobené z deskového polystyrenu. Držák motoru je z hlíkového úhelníku který je přišroubován do rámu přez další desku z polystyrenu. Jako balast krom rámu je použita bronzová kostka umístěná mezi podvozky lokomotivy jako nádrž PHM. Elektrická výzbroj modelu je z desky kuprexitu, který je připevněn druhým hliníkovým úhelníkem k čelu motoru lokomotivy. Motor je pak napájen přez tuto kuprexitovou desku pomocí připájených kablíků. Masky podvozků loko jsou upraveny tak, aby se vešly do odlitku rámu karoserie T448.0. Spřáhla díky odpilovaným pluhům (na řadě T448.0 nejsou) se nemusí nijak upravovat. Model sestavíme a projedeme po kolejišti. Pokud funguje vše tak jak má, přistoupíme k barevné úpravě. Tato předloha T448.0 jezdila ve žluté nebo modré barvě a s hnědým nebo žlutým pruhem nebo šípem a bylo vyrobeno jen cca. 10 ks této verze s plným zakrytovaným rámem. Ostatní předlohy T448.0 měly odkrytovaný rám s válcovými nádržemi a dvojité zábradlí jako T466.2 a zábradlí na čelech skříně. Firma MTB tuto variantu ani nedodává, respektive je asi dodávána, ale v nové - současné barevné mutaci. Model T448.0 je nabarven na modrou verzi se žlutým pruhem. Původně měl být žlutý s hnědým šípem (Spolana Neratovice), ale vzhledem k problémům se žlutou barvou (krytí) jsem volil raději modrou variantu. Zábradlí je jednoduché s madly u schůdků na čelech loko. Nakonec doplníme žebříky a madla na kapotě a karoserii zasklíme.
Model má pro posun velmi dobré jízdní vlastnosti - pomalá jízda dík jinému motoru. Zkompletovanou loko. nakonec projedeme na kolejišti a pak ji strčíme do vitríny nebo do připravené krabičky.


Stavby modelů rozcestník

Modelová železnice - Hl. stránka